czerwca 04, 2018

ZADAJ PYTANIE DIETETYKOWI i przygotuj orientalny pęczak



W kuchni polskiej kasze, a szczególnie pęczak stosowane były od zarania dziejów, cieszy więc że obecnie wracają one ponownie do łask. Świadczy o tym m.in. zamieszczony przepis, którego głównym składnikiem jest wspomniana kasza jęczmienna pęczak. Wiadomym jest, że im kasza mniej oczyszczona i rozdrobniona tym bogatsza w składniki odżywcze. Tak właśnie jest w przypadku pęczaku, który to powstaje z całych, niepokruszonych ziaren jęczmienia. Pęczak jako jedna z najzdrowszych kasz charakteryzuje się wysoką wartością odżywczą, dostarcza nie tylko białka roślinnego, węglowodanów ale także witamin z grupy B i składników mineralnych. Stanowi on bardzo dobre źródło witaminy PP (niacyny), która to poprawia wygląd skóry, włosów i obniża stężenie złego cholesterolu we krwi, jak również uczestniczy w procesach krwiotwórczych, zapobiegając niedokrwistości. Warto zwrócić uwagę, że witaminy z grupy B w które obfituje pęczak wspomagają pracę układu nerwowego, dzięki czemu kasze mogą być polecane m.in. osobom żyjącym w ciągłym stresie. Kasza ta ma także sporo magnezu, korzystnie oddziałującego na układ nerwowy i pracę mięśni, zapobiegającego anemii żelaza oraz obniżającego ciśnienie potasu. Oprócz tego występuje w niej wiele innych cennych pierwiastków, m.in. fosfor, wapń.  Co więcej do częstszego spożywania pęczaku powinni się przekonać wszyscy, którzy dbają o smukłą sylwetkę – skrobia zawarta w kaszy rozkłada się powoli, dzięki czemu zapewnia przez dłuższy okres uczucie sytości. Ponadto pęczak jest także niezastąpionym źródłem błonnika pokarmowego, szczególnie frakcji rozpuszczalnej – która zapobiega zaparciom, wzdęciom czy bólom brzucha.

Kolejnymi składnikami na, które warto zwrócić naszą uwagę są z pewnością zastosowane tu warzywa. Cukinia dostarczając niewiele kalorii (tylko 15 kcal w 100g) syci ale nie tuczy. Stanowi ona wspaniałe źródło witaminy A, jak również C, K, PP i B1, a także składników mineralnych: żelaza, potasu. Ponadto ma właściwości odkwaszające organizm.  Z kolei marchew to doskonałe źródło beta karotenu, pozytywnie wpływającego na nasz wzrok i barwę skóry. Dostarcza ona różnorodnych składników odżywczych: witamin A, B1, B2, B6, E, C, K, PP; pierwiastków: żelaza, wapnia, miedzi, fosforu.

Również dodatek imbiru, jest istotny nie tylko dla zapewnienia niepowtarzalnego smaku potrawy ale także dla jej wartości odżywczej. Imbir znany jest ze swoich właściwości antyoksydacyjnych, przeciwzapalnych oraz przeciwnowotworowych, jak i wykorzystania jako domowy środek leczniczy różnorodnych schorzeń.

Potrawę tą poleciłabym jako obiad lub ciepłą kolację, szczególnie osobom będącym na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej – m.in. ze względu na dość dużą zawartość białka roślinnego, jak i dobre połączenie zakwaszającej organizm kaszy z warzywami, które to wykazują właściwości zasadotwórcze. Jednocześnie warto zauważyć, że produkty zbożowe najkorzystniej jest spożywać w połączeniu z mlekiem i jego przetworami (chudym serem, odtłuszczonym jogurtem naturalnym itp.), jajkiem czy chudym mięsem gdyż wzajemnie uzupełniają one swą wartość odżywczą, zapewniając m.in. efektywniejsze wykorzystanie zawartego w nich białka. Dlatego też w ramach urozmaicenia można od czasu do czasu tego rodzaju potrawy wzbogacić niewielkim dodatkiem chudego mięsa czy sera.


Komentarza udzieliła JUSTYNA ZALEGA - DYPLOMOWANY DIETETYK, EKSPERT FIRMY DIETBOX.PL. Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Zdobywczyni Złotego Lauru 2011 dla najlepszego absolwenta kierunku Dietetyka i nagrody JM Rektora WUM dla najlepszego absolwenta kierunku Dietetyka. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w licznych jednostkach ochrony zdrowia, między innymi w Instytucie Żywności i Żywienia, Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, szpitalu MSWiA, Centralnym Szpitalu Klinicznym przy Banacha, czy w Szpitalu Bródnowskim. Autorka publikacji o tematyce żywienia w profilaktyce nowotworów na łamach periodyka Problemy HIGIENY I EPIDEMIOLOGII. W firmie DietBox.pl odpowiedzialna jest za kompleksowe doradztwo dla klientów w ramach oferowanych przez firmę programów żywieniowych. Czuwa także nad jakością i recepturą menu, która  jest gwarantem pełnowartościowej diety.



Specjalnie dla czytelników bloga Dietetycznie Siostro Pani Justyna będzie odpowiadać na pytania - jeśli wciąż nurtuje Was kwestia diety 1000kalorii, zastanawia Was godzina ostatniego posiłku lub to, czy na pierwszym etapie gubienia wagi musicie uprawiać aktywność - o cokolwiek chcecie spytać, piszcie w komentarzu tego posta przez najbliższe dni. Pani Justyna otrzyma Wasze pytania i odpowie na nie w przyszłym tygodniu.


PĘCZAK Z WARZYWAMI W SOSIE IMBIROWYM 
Składniki 
na 4 porcje
  • 2 kubki suchego pęczaku
  • 2 marchewki 
  • Duża cebula
  • 2 średnie cukinie
  • Kawałek kożenia imbiru, około 3-4cm - jak pół palca
  • 1 łyżeczka oleju sezamowego
  • 1 łyżeczka oleju rzepakowego
  • 1/2 łyżeczki garam masala 
  • łyżka koperku
  • 3 kubki wywaru z warzyw
  • łyżeczka skrobi kukurydzianej - opcjonalnie
Przygotowanie

Kaszę gotujemy w wywarze z włoszczyzny w proporcji 2 kubki kaszyx3kubki wywaru. Dosypujemy koperek, mieszamy i gotujemy na wolnym ogniu około 15 minut cały czas pod przykryciem. Następnie bez gotowania trzymamy pod przykryciem kolejne 15 minut. Po tym czasie pęczak powinien być gotowy.

Podczas gdy pęczak się gotuje rozgrzewamy na patelni oleje i wrzucamy pokrojoną w plasterki marchewkę. Przykrywamy i na wolnym ogniu smażymy 3 minuty. Następnie wrzucamy pokrojoną w piórka cebulę i znów przykrywamy. Smażymy do momentu aż cebulka i marchewka zaczną łapać złocisty kolorek, wtedy dorzucamy posiekany drobno imbir i mieszając smażymy aż aromat imbiru wypełni kuchnię. Następnie dorzucamy pokrojoną cukinię i wlewamy 200ml wody. Pod przykryciem duzimy aż cukinia zmięknie. Sos wykańczamy garam masalą, która podbije aromat imbiru i wydobędzie z sosu orientalny charakter. Sos można zaciągnąć łyżeczką skrobii według uznania - ja tego nie zrobiłam.


Polecam potrawę, jest aromatyczna, rozgrzewająca i wyjątkowo smaczna. 
Polecam również skorzystać z okazji i zadawać pytania do dietetyka 
- cokolwiek Was nurtuje, napiszcie to w komentarzu :)

SMACZNEGO SIOSTRY!

41 komentarzy:

  1. Witam,
    Mam kilka pytań. Po wykonaniu analizy składu ciała w jednym z centrum dietetyki w moim mieście dowiedziałam się, że jestem niedożywiona BCMI 6.
    Jak doprowadzić się do normy nie przybierając przy tym na wadze? Dodam, że jem regularnie 5 posiłków dziennie w odstępach 3 godz. Kazdy posilek składa się ze 100 g chudego miesa, 100 g warzyw i 30 g weglowodanow wazonych na sucho, czy to wystarczy? Z gory dziekuje za odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę o podpisanie się pod pytaniem, dziękuję :)

      Usuń
  2. KORZEŃ, a nie KOŻEŃ! Niech Pani chociaż przez Worda przepuści...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przepóściłam i word złamał sobię język na mojich błędah :D

      Usuń
  3. 1. Czy jedzenie na kolacje owoców jest niezalecane? Ze względu na ich fermentacje itp.
    2. Co Pani uważa nt. diety niełączonej w której nie można w jednym posiłku spożywać produktów białkowych i węglowodanowych?
    3. Jaki wpływ na organizm mają diety oczyszczające? (1-3 dni same owoce i warzywa, głównie w postaci płynnej, rozdrobnionej). Czy w ogóle jest sens wprowadzać je od czasu do czasu do naszej diety?
    4. Czytałam ostatnio, że kobiety z figurą typu gruszka mają wolniejszą spoczynkową przemianę materii niż typu jabłko. Jaki to ma wpływ na nasze ciało (gdy np. mniej się ruszamy przez kilka dni). Czy "gruszki" powinny jakoś inaczej postępować aby zachować odpowiednią wagę/schudnąć?
    Z góry dziękuję za udzielone odpowiedzi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę o podpisanie się pod pytaniami, dziękuję :)

      Usuń
  4. Czy podczas diety można jeść makaron i ziemniaki?

    OdpowiedzUsuń
  5. Moje BMI wynosi 16.6 i wciąż się waha. Moje pytania:
    - Jak i czym poprawić apetyt? Bardzo często bywa tak, że nie mam w ogóle apetytu i nie chce mi się kompletnie nic jeść.
    - Co powinnam jeść, w jakich porcjach i w jakich odstępach czasu, aby nabrać kilka dodatkowych kilogramów?
    - Jak zwolnić metabolizm? Ponieważ jest bardzo szybki.
    - Co jeść na śniadanie i kolację, aby posiłek był pełnowartościowy? Dodam, że nie lubię musli, ale płatki owszem.
    - Czy jest możliwe ułożenie przez Panią dla mnie diety? Niestety nie mam możliwości iść do dietetyka, ponieważ mieszkam w Anglii.

    OdpowiedzUsuń
  6. wczoraj kupiłam pęczak, rychło w czas;)na pewno wypróbuję ten przepis;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Co jeść na diecie na kolację?
    Ile osoba o małej aktywności, ważąca 72kg przy wzroście 159cm, powinna jeść dziennie białka, węglowodanów i tłuszczów? Ile powinna zjadać dziennie kalorii? Oczywiście chcąc schudnąć.
    Czy lepsze jest liczenie (ograniczanie) kalorii czy jakaś konkretna dieta?

    OdpowiedzUsuń
  8. na prawdę świetne są twoje przepisy, i też podzielam fascynację kaszami, nie tylko pęczakiem, widziałam na fejsie konkurs na przepisy dietetyczne, chyba na fanpejdżu moja nowa figura, myślę,że powinnaś wziąć udział

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki za cynk - zajrzę w weekend, może skorzystam...dawno już nie brałam udziału w konkursie ;)

      Usuń
  9. Ja potrzebuję pomocy w doborze rozkładu makro w diecie, bo już sama nie wiem czy robię dobrze. Mam teraz 110g białka, 130 węgli i 50 tłuszcz. Mam 160 cm wzrostu, 50 kg, 30 lat. Ogólnie to moim celem jest dobrze wyglądać - mieć widoczne mięśnie i mało tłuszczu. Ciągle jeszcze się gubię z doborem odpowiedniego rozkładu makro. Zastanawiam się czy może podbić węgle do 150g. A moje treningi wyglądają teraz tak:
    pon. - siłowy obwodowy
    wt.-hiit+brzuch
    śr. - siłowy na nogi i tył
    czw. - hitt +brzuch
    pt.- siłowy obwodowy
    sob.- 40 min orbitrek
    treningi trwają średnio 1 godz. (z rozgrzewką i rozciąganiem. ).
    Byłabym wdzięczna za podpowiedź, bo nie chcę zrobić sobie krzywdy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Pani dietetyk z nieba mi spada! Zacznę od tego, że mam 167 wzrostu ważę 52 kg, schudłam 11 (w 4 miesiące):) ! Byłam niedawno na analizie składu ciała (mam 8kg. tłuszczu) i niby miałam poradę dietetyczną, ale mało mi to dało. Chcę utrzymać tą wagę, a moja obecna dieta niestety jest dość niskokaloryczna, ale nie dlatego, że wyrzekam się wszystkiego, tylko że wstaję późno i wczesnie chodze spać więc mało jem. Chciałabym zapytać:
    1. Jak utrzymać wagę na tym poziomie biorąc pod uwagę, że właśnie zaczyna się dla mnie szkoła a do tej pory pieczywo rzadko gościło w moim menu? Jak radzić sobie gdy mam zajęcia od 12.45-17? jeść obaid przed czy brać na zimno do szkoły?
    2. Co z mąką ? Unikałam jej przez ten czas jak ognia
    3. co z cukrem? wyeliminowałam z diety biały cukier, ale czy mogę wrócić np do jogurtów owocowych?
    4. Cały czas mi zimno, czy konieczna jest wizyta u specjalisty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dodam, że ćwiczę 6-7 razy w tygodniu około 40 min i jestem aktywna !

      Usuń
  11. jak to jest z kasza manna? tuczy czy nie? jest tyle opinii że już nie wiem które są trafne

    OdpowiedzUsuń
  12. A ja potrzebuje pomoc w walce z chorobą..Jedzenie kompulsywne - nie wiem co i jak ale niszczy mnie skutecznie od roku..

    OdpowiedzUsuń
  13. Dziękuję za wszystkie pytania. Dietetyczka otrzymała je w dniu dzisiejszym i po otrzymaniu odpowiedzi udostępnię je Wam na blogu.

    Pozdrawiam i zapraszam na stronę http://dietbox.pl/aktualnosci gdzie odnajdziecie wiele cennych porad dietetycznych wprost od specjalistów DietBox

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja teraz też dopiero co odkryłam pęczak i uczę się go stosować w kuchni. Dania z nim są bardzo dobre, a jak przy okazji zdrowe to chyba warto częściej go jeść

    OdpowiedzUsuń
  15. krótko zwięźle i na temat brawo Ty !

    OdpowiedzUsuń
  16. U nas od roku pęczak gości w naszej kuchni, robię z niego kaszotto, dodaje do zup, i właśnie też robię tak jak w przepisie, chociaż często też improwizuje z jego przyprawianiem. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciekawa propozycja podania. Danie wygląda naprawdę smacznie. Muszę wypróbować.

    OdpowiedzUsuń
  18. Robiłam ostatnio te danie. Wyszło przepyszne!

    OdpowiedzUsuń
  19. Pęczak to idealna alternatywa dla ziemniaków.
    https://dobrejnocy.com/

    OdpowiedzUsuń
  20. Danie wygląda wyśmienicie. Muszę wypróbować

    OdpowiedzUsuń
  21. Najlepiej do zdrowej diety włączyć aktywność fizyczną.

    OdpowiedzUsuń
  22. Staram się zdrowo odżywiać, jednak nie zawsze mi się to udaje. Tu catering dietetyczny od https://www.kuzniazdrowia.pl to na pewno też super rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  23. Uwielbiam kaszę pęczak. Dla mnie to najlepszy dodatek do obiadu.
    https://sanjo.pl/

    OdpowiedzUsuń
  24. Sporo ciekawych porad można znaleźć na tym blogu, dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  25. miło się czyta te wpisy!

    OdpowiedzUsuń
  26. fajnie tu ! Podoba mi się Twój styl pisania.

    OdpowiedzUsuń
  27. świetny blog, ciekawe wpisy

    OdpowiedzUsuń
  28. Warto zdrowo się odżywiać polecam każdemu nie ważne czy chudy czy gruby.

    OdpowiedzUsuń
  29. Dbajmy o siebie, bo od jelit zaczyna się nasze zdrowie.

    OdpowiedzUsuń
  30. Bardzo ciekawe informacje, które można spokojnie też w swojej firmie wykorzystać.

    OdpowiedzUsuń
  31. wspaniały i interesujący wpis!

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Blog Dietetycznie Siostro! , Blogger